Sprawa jest bardzo prosta, a silnik zyskuje na kulturze pracy, lepiej się wkręca na obroty. Fabryczne tłoki (przynajmniej te pozmianowe, montowane od caro MR93) mają mniejszy rozrzut wagi, niż starsze sprzed MR`93, ale w przypadku tłoków remontowych (na szlif), jeden komplet z Gorzyc miał rozrzut aż 12g (!) między najlżejszym, a najcięższym tłokiem. Mimo to, jak mamy tłoki w ręku, warto wyważyć każdy komplet tłoków.
Zaczynamy od kupna wagi jubilerskiej z dokładnością przynajmniej do 0,1g. Koszt około 30zł na allegro. Następnie ważymy wszystkie tłoki. U mnie, na fabrycznych, nominalnych tłokach wyciągniętych z używanego silnika wyniki przedstawiały się tak:

1 tłok: 347,8g
2 tłok: 345,8g
3 tłok: 347,0g
4 tłok: 345,9g
Różnica między najcięższym, a najlżejszym tłokiem wynosi więc 2g. Bierzemy się wiertarkę z frezem np. "szyszka" i zaczynamy wyważanie. Pierwszy pacjent przed operacją:

Wyważamy do najlżejszego tłoka z zestawu. Materiału do ściągnięcia mamy równo 2 gramy. Zaczynamy od okolic sworzni i widocznego na zdjęciu nadlewu po prawej stronie.

Po szlifowaniu mniej więcej tak to wygląda. W przypadku tłoków rzemieślniczych, zebrałem bardzo dużo materiału w okolicach sworznia, oraz trochę z denka tłoka.

No i tłok wyważony. Ot cała filozofia


Waga tłoków po wyważaniu:
1 tłok: 345,8g
2 tłok: 345,8g
3 tłok: 345,8g
4 tłok: 345,8g

Część druga - wyważanie korbowodów
Ważenie korbowodów jest sprawą nieco trudniejszą, niż ważenie tłoków, ponieważ musimy kontrolować na raz 3 wagi.
Zaczynamy od zważenia wagi całego korbowodu (razem ze śrubami) na pojedynczej wadze.

Wyniki zapisujemy w tabelce, po czym przystępujemy do pomiaru wagi stopy, oraz korby. Polecam sposób "na dwie wagi" - koszt zakupu obu zamyka się w 50-60zł z wysyłkami.

Korbowody trzeba umieszczać praktycznie idealnie na środku wagi - żeby nie było przekłamań w pomiarze. Stąd poprawki w tabelce na zdjęciu.
Code: Select all
Waga całkowita [g] Waga główki korbowodu[g] Waga stopy[g]
1. 799,0 175,0 624,5
2. 791,5 167,9 623.9
3. 790,1 163,3 627,5
4. 793,2 169,2 624,5

Fot. w trakcie obróbki - starajmy się materiał pod koniec wybierania materiału wyrównać, żeby nie robić "gór i dolin".
W wypadku korbowodów 2 i 4 musiałem zbierać wagę tylko z główki. W przypadku korbowodu numer jeden musiałem mnóstwo materiału zebrać z główki, a jak w pewnym momencie stosunek wagi główki do wagi stopy odjechał w kierunku - zbyt ciężka stopa, za lekka główka - zacząłem zbierać materiał ze stopy. W efekcie udało się wyważyć korbowód prawidłowo.
Wagi korbowodów po wyważeniu przedstawiają się następująco w stosunku do pomiarów przed wyważeniem:
Code: Select all
Waga całkowita [g] Waga główki korbowodu[g] Waga stopy[g]
1. 790,1 163,1 627,6
2. 790,1 163,7 626,9
3. 790,1 163,3 627,5
4. 790,0 164,5 626,4
